فهرست مطالب

نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
پیاپی 37 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مفاهیم «اگزیستانس» و«نیستی» در نظریه ضمیرناآگاه لکان و بازتاب آن در آثار هنرمندان معاصر
    کامبیز موسوی اقدم*، زهرا آتشکار صفحه 1

    امروزه آثار هنری معاصر بیش از گذشته راه را برای تحلیل های روانکاوانه می گشایند. در این میان نظریه ضمیر ناآگاه ژاک لکان، روانکاو فرانسوی در حوزه های مختلف میان رشته ای اهمیت یافته و در تحلیل بسیاری از آثار هنری به کار گرفته شده است. در نظر او ماهیت ضمیر ناآگاه در نظام گفتار با مفاهیم «اگزیستانس» و «نیستی» گره خورده است. او ضمیر ناآگاه را در ساحت نمادین و در خصلت های گفتاری مانند گسست، پراکندگی، ارجاع دهی، مرکزگریزی، سوراخ، شکاف، تهی بودگی دنبال می کند. بدین ترتیب، سوال اصلی مطرح در این پژوهش این است که چگونه آثار هنری می توانند نظریه لکانی در مورد ماهیت ضمیر ناآگاه در گفتار را براساس «اگزیستانس» و «نیستی» بازتاب دهند. در این مسیر لازم بود آثاری از هنرمندان دهه 1960 به بعد که با این دیدگاه انطباق دارند انتخاب شوند و از اسناد متنی در کنار تصویری استفاده شود. نتیجه این پژوهش علاوه بر طرح نمونه هایی از آثار هنرمندان معاصر با گرایش های متنوع که منطبق با خصلت های برآمده از دستگاه روانکاوی لکانی در مورد ضمیر ناآگاه است، الگویی را بر این مبنا برای بررسی بسیاری از آثار هنری معاصر دیگر ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: روانکاوی لکان، ضمیر ناآگاه، اگزیستانس، نیستی، هنر معاصر
  • مطالعه کاربران ایرانی به منظور طراحی اپلیکیشن مشارکتی جستجوی تخصصی و خرید منابع مطالعاتی
    رویا عطاریان، ابراهیم باقری طالقانی* صفحه 2

    یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه در سال های اخیر که در تحقیقات مرتبط به وفور به آن اشاره شده است، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص کتاب ها و محتوای آن ها و همچنین عدم توانایی در جستجوی صحیح کتب تالیفی و ترجمه شده است. در نتیجه هدف اصلی این پژوهش، مطالعه و نیازسنجی از کاربران ایرانی به منظور طراحی سامانه ای کاربر محور است که از طریق آن، قشر وسیعی از کاربران بتوانند در زمینه های تخصصی و غیر تخصصی، به شیوه ای سهل الوصول به جستجوی منابع مطالعاتی پرداخته و بنابر اطلاعات کافی به خرید کتاب بپردازند. در این پژوهش با استفاده از فرآیند طراحی کاربر محور، عوامل موثر بر زمینه استفاده از اپلیکیشن بررسی شده؛ همچنین پس از انجام مطالعه میدانی، استخراج وجوه اشتراک و تمایز پرسوناها و اولویت بندی نیازمندی های آن ها، ایده پردازی به روش بارش فکری و سناریو پردازی انجام پذیرفته و بر اساس دستورالعمل های منتج از ابزارهای مختلف فرآیند طراحی کاربر محور، قابلیت های اصلی و فرعی اپلیکیشن و فرایند تعامل کاربر، طراحی و در قالب نمونه قابل آزمون ارایه گردیده است. نتایج بررسی و آزمون طرح نشان می دهد که طراحی اپلیکیشن کاربر محور بر مبنای مطالعه و نیازسنجی از کاربران، با ایجاد بستری مناسب برای آن ها که بتوانند شیوه ای از جستجوی منابع مطالعاتی را در قالب فرآیندی جدید تجربه نمایند، جستجوی تخصصی منابع مطالعاتی و خرید آن ها را سهولت می بخشد. این سامانه این امکان را فراهم می سازد تا با بهره گیری از ساختاری خلاقانه، کتاب ها و موضوعات بین رشته ای به سادگی قابل تشخیص و دستیابی باشند و مزایای ارزشمندی را نیز برای ناشران به همراه دارد.

    کلیدواژگان: طراحی کاربر محور، طراحی تجربه کاربر، طراحی سطح رابط کاربری، اپلیکیشن فروش کتاب، سامانه مشارکتی
  • تحلیل جامعه شناختی تاثیر جنبش مشروطه بر شکل گیری میدان مستقل تولید نقاشی در ایران (با نگاهی به نقش کمال الملک)
    حمید شاکری*، سارا شریعتی مزینانی، مهرداد نوابخش صفحه 3

    در این مقاله تاثیر جنبش مشروطه بر شکل گیری میدان مستقل تولید نقاشی در ایران را از منظری جامعه شناختی مورد بررسی قرار دادیم. با بررسی چگونگی تاثیر جنبش مشروطه بر شکل گیری میدان مستقل نقاشی با تاکید بر نقش رساله های موثر بر پیدایش این جنبش از جمله رساله های «گفتار در روش» اثر رنه دکارت با ترجمه افضل الملک کرمانی، «یک کلمه» اثر میرزا یوسف خان تبریزی ملقب به مستشارالدوله، «مجدیه» اثر میرزا محمد خان مجدالملک سینکی، «مدنیه» اثر میرزا عباس افندی عبدالبهاء و به طور مشخص با تاکید بر «رساله اشتهارنامه اولیای آدمیت» اثر میرزا ملکم خان ناظم الدوله که منجر به تاسیس «جامع آدمیت» گردید و بر کمال الملک تاثیر گذارد، در پی آن هستیم تا دریابیم میدان قدرت و میدان تولید هنری (نقاشی) در دوره قاجار در چه شرایطی قرار داشت و همچنین رساله های اصلاح گرایانه عصر ناصری چه تاثیری بر پیدایش جنبش مشروطه از خود برجای گذاشت و چه کنشگرانی به صورت غیرمستقیم در روند شکل گیری میدان مستقل نقاشی آن دوره به ایفای نقش پرداخته و در نهایت وقوع جنبش مشروطه چگونه در تغییر نگرش کمال الملک و گذر او از "هنرمند قطب وابسته" به "هنرمند قطب مستقل" نقش داشته است. بدین منظور از روش ساختارگرایی تکوینی پی یر بوردیو که رویکردی تلفیقی را دنبال می کند استفاده کرده و در نهایت پس از تحلیل آن به این نتیجه رسیدیم: کمال الملک، متاثر از جنبش مشروطه و در واکنش به تحولات اجتماعی ناشی از آن، با گذر از «هنرمند قطب وابسته» تبدیل به «هنرمند قطب مستقل» شده و این تحول اساسی و مهم را می توان آغاز شکل گیری میدان مستقل نقاشی در ایران قلمداد نمود.

    کلیدواژگان: جنبش مشروطه، میدان مستقل تولید نقاشی، کمال الملک، هنر قاجار
  • مطالعه و تطبیق فرمی منبر در نگارگری و منابر مساجد اصفهان در دوره صفویه با تاکید بر نقش واقع گرایی
    حاتم شیرنژادی*، صمد نجارپورجباری، جلیل جوکار صفحه 4

    منبر به عنوان یکی از وسایل کاربردی، معنوی و زیباشناسانه، همواره در دوران اسلامی همچون دوره صفوی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده تا جایی که یکی از شاهکارهای هنر اسلامی، تزیینات ماهرانه منابر است. دراین بین علاوه بر منابر موجود در مساجد، در نگارگری این دوره نیز منبر به نحو بارزی نقش شده است که شاید بتوان آن را وابسته به انعکاس واقعیات عینی در این هنر قلمداد کرد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناخت و تطبیق ویژگی های فرمی منابر دوره صفویه در دو حوزه نگارگری و منابر تاریخی مساجد اصفهان، به عنوان یکی از شهرهای شاخص این دوره است تا از این رهگذر تاثیرپذیری منبر در نگارگری از جهان واقعی بیش تر موردتوجه قرار گیرد. سوال اصلی عبارت است از: منبر در نگاره های دوره صفویه و در مساجد اصفهان چه ویژگی های فرمی دارد؟ روش پژوهش توصیفی_تحلیلی و تطبیقی بوده و مطالب به شیوه کتابخانه ای، اینترنتی و میدانی گردآوری شده است. روش تجزیه وتحلیل داده ها کیفی بوده و نمونه گیری نیز به صورت هدفمند است. حاصل آنکه نگارگران به حالت و فرم کلی (فرم آشکار) منابر مساجد در مقایسه با فرم پنهان (تزیینات) بیشتر توجه کرده اند که شامل شباهت های زیر می شوند: غلبه کاربست نقوش هندسی در بدنه منابر نگاره ها و مساجد، به کارگیری نقوش با عدد مبنای شش و هشت و زیرنقش مثلث و مربع، ارتفاع متغیر منابر در هر دو حوزه (کوتاه-متوسط-بلند) و وجود جز مشترک و پایدار «نشیمن». لیکن باید در نظر داشت که نگارگر فقط خصوصیات قابل درک از طریق حواس را تصویر نکرده است بلکه وابسته به ویژگی های نگارگری، همچنان می توان آن ها را متفاوت از منابر مساجد قلمداد کرد.

    کلیدواژگان: نگارگری صفویه، مساجد اصفهان، منبر، فرم، واقع گرایی
  • واکاوی خصلت تزئینی هنر ایرانی از منظر پوپ در نسبت با نگرش جهانی به مفهوم هنر تزئینی
    کامران سپهران*، داوود رنجبران، رویا ظریفیان صالح مکرم صفحه 5

    بنیان های نظری هنرهای تزیینی در سده نوزدهم و در آراء کسانی نظیر اوون جونز که نشانه های فرهنگی را همچون نشانه-های طبیعی عام و بی زمان و ماهیت نقوش تزیینی را زبان شکل و رنگ مطلق می انگاشتند، پایه ریزی شد. نظریه تزیینی پوپ نیز اگر چه زیبایی هنر ایرانی را در نقش و طرح آن خلاصه می کند اما واژگانی نظیر Ornamental و Decorative را در توصیف خصلت تزیینی هنر ایرانی ناکارآمد می داند. این نوشتار که پژوهشی تحلیلی و توصیفی است و داده های کیفی آن به شیوه کتابخانه ای داده اندوزی شده با هدف مطالعه ویژگی تزیینی هنر ایرانی از منظر پوپ سامان یافته و در پی پاسخگویی به این پرسش است که چه وجه تمایزی میان تعریف هنر تزیینی در غرب و خصلت تزیینی هنر ایرانی از منظر پوپ وجود دارد؟ نتایج نشان می دهد پوپ متاثر از دیدگاه سنت گرایان، خصلت تزیینی هنر ایرانی را چه از منظر الگوهای زینتی و چه از وجه تکنیکی و فرآیندی، مجموعه ای معنادار و برآمده از فردیت هنر ایرانی میداند نه الگوهایی قابل اخذ و عام و نشانه هایی بی معنا. لذا ضمن معادلسازی ایده فرم دلالتگر فرمالیست ها با آرمان های تزیینی هنر ایرانی، صورت ناب را به عنوان وجه معنایی خصلت تزیینی هنر ایرانی معرفی می کند.

    کلیدواژگان: هنر تزئینی، زینت، تزئین، فرم دلالتگر، صورت ناب
  • تبارشناسی هنرمندان نجار تبرستان در قرون 9 و 10 هجری قمری بر اساس کتیبه های در و صندوق قبر چوبی
    محمد مدهوشیان نژاد* صفحه 6

    هنرمندان نجار در طی دوران اسلامی ایران، کارهای کم نظیری را خلق نموده اند. از جمله مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید و ارایه این دست از آثار تاریخی را دارا بوده است، خطه شمال کشور خصوصا استان مازندران است، به طوری که در قرون 9 و 10 هجری قمری به واسطه اعتقادات دینی و حمایت های حکام مرعشی، ساخت این دسته از آثار (در و صندوق قبر چوبی) نیز فزونی یافت. علاوه بر پراکندگی و برخوردهای موردی در تحقیقات علمی، تعدد بالای این اساتید در مقایسه با جغرافیای منطقه تبرستان (مازندران کنونی) سبب گشته تا در پژوهش حاضر، به ردیابی و تبارشناسی خاندان نجار پرداخته شود. بدین ترتیب هدف از نگارش این تحقیق، نسل شناسی خاندان نجار قرون 9 و 10 ه.ق در تبرستان می باشد. بر این بنیان سوالات تحقیق بدین شرح است: تداوم هنری ساخت آثار چوبی در خاندان های نجار مازندران در سده 9 و 10 هجری چگونه است؟ و شاخص ترین خاندان های هنری نجاران مازندران در سده9 و 10 هجری کدامند؟ تحقیق حاضر با رویکرد کمی و روش تحلیلی و توصیفی همچنین تطبیق نمونه ها بر اساس آثار ثبت شده در متون علمی، صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان داد سه خانواده، نجار در مازندران مشغول به فعالیت بوده اند. هنرمندان نجار در طی دوران اسلامی ایران، کارهای کم نظیری را خلق نموده اند. از جمله مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید و ارایه این دست از آثار تاریخی را دارا بوده است، خطه شمال کشور خصوصا استان مازندران است، به طوری که در قرون 9 و 10 هجری قمری به واسطه اعتقادات دینی و حمایت های حکام مرعشی، ساخت این دسته از آثار (در و صندوق قبر چوبی) نیز فزونی یافت.

    کلیدواژگان: نجاران تبرستانی، تبارشناسی نجاران، کتیبه چوبی، در و صندوق قبر
|
  • The Conceptions of existence and nothingness in Lacan's Theory of Unconscious and Its Visualization in Contemporary Artworks
    Kambiz Mousavi Aqdam *, Zahra Atashkar Page 1

    In recent decades, psychoanalysis has been one of the main methods of interpretation in art criticism, philosophy and history of art. Today, the psychoanalytic view has enriched the field of aesthetics and achieved great success in the analysis of different types of images. After his precursor Sigmund Freud, the French psychoanalyst Jacques Lacan became the key figure in the science of psychoanalysis, impacting on various areas of arts and humanities. Lacan connected two realms of psychoanalysis and linguistics in the 1960s, considering the structure of the unconscious same as that of the language. Therefore, what is explained in Freud’s unconscious theory as the process of condensation and displacement were considered equal to metaphor and metonymy in the realm of language. Other key concepts such as the mirror stage, the gaze, and the idea of the lack as cause of desire are also prevalently utilized in many interdisciplinary fields of study. Accordingly, the multi-layered language of visual arts allows the psychoanalytical views being applied to the field. The three orders of mind in Lacanian system—the Real, the Imaginary, and the Symbolic—have frequently been used in the analysis of artistic practices in contemporary period.This article seeks the ways in which the articulation of unconsciousness in Lacanian psychoanalysis could explain the mental processes of contemporary artists. As Lacan has shown us, the nature of the unconscious in parole (speech) is in strong connection with the notions of ‘existence’ and ‘nothingness.’ He describes the unconscious in the phase of the Symbolic through the concepts of ‘projection’ and ‘interiority.’ These concepts are reflected in speech characteristics such as discontinuity, distribution, referencing, centrifugal, puncture, split, and emptiness. Among the contemporary artworks, those in line with the mentioned characteristics are chosen and analyzed, including works by David Salle, John Stezaker, Eva Hesse, Anish Kapoor. As manifested in conclusion, these artists' multi-faceted language from the 1960s onwards aptly match the Lacanian theory of psychoanalysis, associating with the Lacanian articulation of the unconscious in a subtle way. Their artworks associated with the concepts of ‘existence’ and ‘nothingness’ reflects the subject’s (artist’s) unconscious and thereby transfers the meaning to the beholder. Referring to the legacy of Marcel Duchamp whose ironic works refute representational art as well as modernist aesthetics, these artists attempt to address their unconscious within the linguistic structure of mind in different ways. This research examines the pictorial and textual documents to explore the layers of meaning in conceptual artworks and attempts to provide a model of analysis for the art in the post-1960s period. Needless to say, these samples are chosen to demonstrate the psychoanalytic traits of contemporary art in its larger sense and to provide a model of art criticism on the basis of psychoanalytic theory.

    Keywords: Lacanian psychoanalysis, unconscious, Contemporary Art, Existence, nothingness
  • Study of Iranian users in order to design a participatory mobile application for advanced search and purchase of study resources
    Roya Attarian, Ebrahim Bagheri Taleghani * Page 2

    According to the decrease of reading rate in recent years, the decrease of general and specialized knowledge of the community can be predictable. Too many reasons are known as the causes of reading rate decrease, but one of the most important of them, according to the related researches, is lack of information about books. The low ability of users to search for books, can be another reason of the proposed problem. Furthermore, economic problems of the publishers in informing and advertising of new published documents can be listed in the main causes of reading rate changes.Thus, the main goal of this research is studying Iranian users for designing a mobile application in order to make an opportunity for them to search the academic and non- academic documents efficiently, effectively and in a new attractive experience. By using this service and application, the users can become aware of all kinds of book information, purchasing ways, the relevant publishers, books table of content, selling rate and the level of reader satisfaction. Moreover, a creative and cost effective solution for economic problems in book advertising is another purpose of this research.The research hypothesis is that user's needs assessment and designing this application in an effective and user- centered way can lead a useful book searching process as well as making a good purchasing facility for the users. This study by purpose is practical and the required information was collected in a library and field study manner through observation and questionnaire. Also, the process of data analysis has been done by qualitative and quantitative methods.According to UCD Process, the context of use has been specified and used in design process. Afterwards, user requirements have been recognized accurately in order to be utilized in ideation phase. The ideation process has been done according to research goals and user requirements. Subsequently, by using user- centered design approach and related tools, the process of idea development has been done precisely too. So, various tools such as brainstorming, task- function mapping, function allocation, scenarios of use, user journey map, and information architecture have been used wherever needed. In the following steps, paper prototype and wireframes were made and became ready for the test. In this section, an entire evaluation has been done by two different groups of users and publishers and the evaluation results were used to finalize the design. Thus, the latest version of the design was obtained. The results of this research show that design of this effective and user- centered application, facilitates advanced book searching process and book purchasing. This application provides various benefits to the publishers and users. Easy retrieval of academic and non-academic books and resources, view and access to useful features of each document, finding the interdisciplinary resources, and being able to purchase them using various means are some of the system’s accomplishments for the users. Also increase of sales rate, direct and indirect marketing, and decrease of advertising costs are some of the beneficial results for the publishers.

    Keywords: User- centered design, User Experience Design, User interface design, Book selling application, Participatory system
  • Sociological analysis of the impact of the constitutional movement on the formation of an independent field of painting production in Iran (Looking at the role of Kamal-ol-Molk)
    Hamid Shakeri *, Sara Shariati Mazinani, Mehrdad Navabakhsh Page 3

    In this article, we examined the impact of the constitutional movement on the formation of the painting production field in Iran from a sociological perspective. in the meantime, by examining the effect of this movement on the formation of an independent painting field, emphasizing the role of treatises influencing the emergence of the constitutional movement, including the treatises "Speech in Method" by René Descartes translated by Afzal-ol-Molk Kermani, "Yek kalameh" by Mirza Yousef Khan Mostashar-ol-Dowleh, "Majdiyeh (Kashf-ol-Qarayeb)" by Mirza Mohammad Khan Majd-ol-molk Sinaki, "Madaniyeh (Asrar-ol-Qeybeh Alasbab-ol-Madaniyeh)" by Mirza Abbas Effendi Abd-ol-Baha و and "Farman Mashrouteh" addressed by Mozaffar-ol-Din Shah Qajar addressed to Mirza Nasrollah Khan Moshir-ol-Dowleh The Prime Minister has issued, from the theories of the sociology of art of Pierre Bourdieu, the late French sociologist, we sought to find appropriate answers to the following questions: what were the conditions of the field of power and the field of art production (painting) in the Qajar period? what effect did the reformist treatises published in the Nasserite era have on the emergence of the constitutional movement? what activists have indirectly played a role in the formation of the independent painting field in the Qajar period? has the emergence of the constitutional movement changed the attitude of the perfectionist and his transition from an "affiliated pole artist" to an "independent pole artist"? for this purpose, we used Pierre Bourdieu's formative formative structuralist method, which follows an integrated approach, and finally, after analyzing it, we came to the conclusion Kamal-ol-Molk, influenced by the constitutional revolution and in response to the resulting social changes, by passing through affiliated "has become an" independent pole artist "and this fundamental and important development can be considered the beginning of the formation of the independent painting field in Iran.

    Keywords: constitutional movement, Independent field of painting production, Kamal-ol-Molk, Qajar Art
  • Study and Fermi adaptation of the pulpit in Persian painting and pulpits of Isfahan mosques in the Safavid era with an emphasis on the role of realism
    Hatam Shirnejadi *, Samad Najarpour Jabbari, Jalil Jokar Page 4

    The pulpit as one of the practical, spiritual, and aesthetic tools has always had a special place in the Islamic era such as the Safavid period, so much so that one of the masterpieces of Islamic art is the skillful decoration of the pulpits. Meanwhile, in addition to the pulpits in mosques, the pulpit has been prominent in the Persian painting of this period, which can be considered as dependent on the reflection of objective realities in this art. Therefore, the purpose of this study is to identify and adapt the Fermi characteristics of Safavid pulpits in the two areas of Persian painting and the historical pulpits of Isfahan mosques, as one of the leading cities of this period. In this way, should be paid more attention to the influence of the pulpit in Persian painting from the real world. The main questions are: What are the Fermi features of the pulpit in the Persian paintings of the Safavid period and the mosques of Isfahan? What are the commonalities and differences between the pulpits in the Safavid period paintings and the pulpits in Isfahan mosques? Are the traces of realism recognizable in the pulpits of painting? The necessity and importance of this research are due to the fact that on the one hand, less research has been done on the formal and visual relations of the pulpit in painting. On the other hand, most of the pulpits in the mosques of Isfahan are made of wood, which over time, their designs disappear, and there is no doubt that all the collectible aesthetic elements are useful. As a result, with a careful look, in addition to identifying and introducing the features of these pulpits with the help of drawings, a source of them can be obtained, which is perhaps the most necessary thing that can and should be done. The research method is descriptive-analytical and comparative and the data collection has been done in the library, internet, and field methods. The method of data analysis is qualitative and sampling is purposeful. As a result, painters have paid more attention to the general shape and form (explicit form) of mosque pulpits compared to the hidden form (decoration). Which include the following similarities: the predominance of the use of geometric patterns in the bodies of pulpits and mosques, the use of motifs with base numbers six and eight and the Pattern of triangles and squares, the variable height of pulpits in both areas (short-medium-long) and the Common and stable part " seating ". But it must be borne in mind that the painter did not depict only the features perceptible through the senses, rather depending on the characteristics of the painting, they can still be considered different from the pulpits of mosques.

    Keywords: Safavid Persian painting, Mosques of Isfahan, Pulpit, Form, Realism
  • Studying the decorative feature of Persian art from Arthur Pope’s point of view, in relation to the global attitude towards the concept of decorative art
    Kamran Sepehran *, Davood Ranjbaran, Roya Zarifian Saleh Mokarram Page 5

    Theoretical foundations of the decorative arts were laid in the nineteenth century and in the ideas of people like Owen Jones . In Jones’ opinion cultural symbols are as general and timeless as natural symbols, and the nature of decorative patterns is language of form and absolute color. The Grammar of Ornament is a summary of his theories. Central to his thesis is the notion that anything that is conceived of as beautiful will be in harmony with the laws of nature .Arthur Pope’s decorative theory - In the first Pahlavi era - changed the prevailing artistic attitudes of the country, and the new decorative features appeared versus Dar ul- Funun’s representational feature . It seems that Pope’s transhistorical view focusing on some inherent and timeless characteristics of the Persian art, observing a strong identity for it, traced these characteristics back to the ancient history of Persia, and let the officials- protecting the culture and art- , misuse the identity images. On the other hand, the support and application of Pope’s decorative theory by the executive bodies of the government assured a kind of power concentration within the new government in the cultural arena. Hence the decorative theory, aiding the archaic nationalism, was established as the theoretical foundation of Iran’s official art in the first Pahlavi era.Although in Pope’s decorative theory the beauty of the Iranian art is manifested in the beauty of its pattern and design, Pope believes that terms like "Decorative" and "Ornamental" are not enough to describe the decorative quality of Persian art, and then he introduces “ pure form ” as the main material of the Persian art, and the proper order, accuracy, clarity, elegant designing, and the employment of bold designs as the “decorative ideals of the Persian art”. this analytical - descriptive research, using Library study methods, aims to study the decorative feature of the Persian art from Pope’s point of view. It is also seeking to answer this fundamental question that: what is the distinction between the definition of the decorative art in the West and the kind of pure formal art representing the decorative quality of Persian art from Pope’s point of view?It seems that Pope , influenced by the Traditionalists , describes the decorative quality of the Persian art - regarding the ornamental patterns , or considering its techniques or process - a meaningful collection , resulted from the uniqueness of the Persian art, not from some adoptable , general patterns , and meaningless symbols . In this framework, we put the idea of the significant form of the formalists as the equivalent of the decorative ideals of the Persian art, and also focus on formal discourse about the sacred art of the Traditionalists .

    Keywords: Decorative art, Ornament, Decoration, Significant form, Pure form
  • Genealogy of Tabaristan carpenter artists in the 9th and 10th centuries AH based on door inscriptions and wooden cenotaph.
    Mohammad Madhoushian Nejad * Page 6

    Countless artists have also appeared during the Islamic period of Iran, Although by the middle of this period, for various reasons, the dominant names of these masters have been hidden from us, what seems likely is that the tradition of teamwork has always existed among them. In other words, by transferring their skills and experiences to their children, the teachers, in addition to continuing their jobs or family careers, made them become master teachers and a suitable alternative for themselves. Today, the identification of these master artists is mainly done by their signatures on their works. One of the anonymous areas in which less attention is paid to the creators and artists of the masterpiece is wooden works. One of the areas in the country where we are faced with a large number of wooden works and signatures of carpenters, the current Mazandaran province - formerly known as Tabaristan on historical texts - in the 9th and 10th centuries AH is left on wooden works Artisans often use the carpenter suffix for themselves in addition to sponsor and builder. At this time, first the Marashians and then the Safavid Shiites ruled the region. For a variety of reasons, the construction of mausoleums, which had flourished since the Marashian period, continued into the 10th century. At the same time, the construction of wooden tombstones, wooden doors and windows for these buildings is intensifying, and this is one of the main factors in the spread and continuation of the carpentry tradition among indigenous families. Thus, the purpose of writing this article, i is to introduce these families in the mentioned centuries. Therefore, the research questions can be posed as follows: What is the continuation of the construction of wooden works in the families of carpenters in Tabaristan in the 9th and 10th centuries AH? And what are the most prominent artistic families of Tabaristan carpenters in the 9th and 10th centuries AH? Although the names of some of these anonymous artists are sporadically mentioned in scientific and historical texts, no scientific source has dealt with these artists and their works independently. Tracing these families can be an important part of the history of our country's artists that has not been addressed so far and shows the necessity of the present research. The present study has been done with a quantitative approach and analytical and descriptive methods as well as matching the samples based on the works recorded in scientific texts. The results showed that after studying 86 wooden inscriptions in the desired time and place, most of the inscriptions were accompanied by the name of the father in continuation of the name of the master carpenter. Also, three families, Najar Sari in the eastern region of Mazandaran (Sari and Ghaemshahr), Najar Amoli Razi in the central region of Mazandaran (Babol and Babolsar) and Labasani family in the western part of Mazandaran (Noor, Kojoor, Chamestan) have been working.

    Keywords: Tabaristani carpenters, carpentry genealogy, wooden inscription, door, grave box